Świadomość gramatyczna i ty

0
1154

Artykuł ten ma na celu wyjaśnienie konieczności posiadania świadomości gramatycznej oprócz nauki zasad gramatycznych.

Jeśli Twoim celem jest poprawa umiejętności gramatycznych, zapamiętywanie zasad gramatycznych nie będzie wystarczające. Czy to jest początek? Tak, zdecydowanie. Zasady gramatyczne są niezbędne. Nie można używać języka, czy to angielskiego, czy jakiegolwiek innego, bez zrozumienia reguł gramatycznych. Ale znajomość zasad i poprawne ich stosowanie to dwie bardzo różne rzeczy.

Najlepszym sposobem, w jaki mogę zilustrować to rozłączenie między znajomością reguł a ich używaniem, jest użycie mojego angielskiego jako przykładu dla studentów drugiego języka. Prowadziłem zajęcia z gramatyki i pisania – często w tym samym semestrze dla tych samych studentów – i bardzo szybko okazuje się, że studenci nie biorą tego, czego się uczą na zajęciach z gramatyki i nie stosują tego na piśmie.

To tak, jakby studenci wierzyli, że każda klasa istnieje w swojej własnej bańce, w której informacje z jednej klasy nie mogą przenikać do drugiej. Ale gramatyka angielska jest wszechobecnym składnikiem języka. Innymi słowy, nie można od niej uciec. (Nie należy też próbować).

Tego ostatniego lata, jedna z naszych jednostek gramatycznych składała się z uzgodnień tematycznych. Kiedy uczniowie wyciągają informacje gramatyczne, wszyscy z łatwością mogą zapamiętać, że przedmioty pojedyncze (np. idź) biorą czasowniki pojedyncze (np. idź), a przedmioty mnogie – czasowniki mnogie. Nie miałam wątpliwości, że moi uczniowie wiedzieli co to za zgodność przedmiotowo-czasownikowa.

Kiedy nadszedł czas, aby zademonstrować swoją wiedzę, jednak wszystko się rozpadło. Zmagali się z określeniem przedmiotów, które czytali, i zmagali się z własnym pisaniem. Zmagałem się z odpowiedzią na pytanie: dlaczego tak się dzieje?

Moja odpowiedź była stosunkowo prosta: świadomość gramatyczna. A raczej, moim uczniom brakowało świadomości gramatycznej. Potrafili wyrecytować reguły, ale bardzo brakowało im zrozumienia, jak gramatyka działa wspólnie, inspirując te reguły. Pomyślcie o zasadach gramatycznych jak o ręcznie tkanym dywaniku. Istnieje wiele nici materiału utkanych razem, aby stworzyć jeden pełny, kompletny dywan. Większość ludzi po prostu postrzega ten dywan jako dywan. Ale każde pasmo materiału musi być odpowiednio utkane razem z innymi pasmami, aby stworzyć jeden kompletny dywan. Jeśli jest jakaś wada w tym, jak te pasma są tkane razem, możemy być w stanie wskazać tę wadę. Jednak nawet jeśli potrafimy wskazać wadę, możemy nie zrozumieć, jak rozwikłać dywan, aby się do niego dostać, ani nie zrozumieć, jak go naprawić.

Gramatyka angielska jest podobna. Obiektywnie rzecz biorąc, wiemy, że do pisania potrzebujemy reguł gramatycznych. Możemy recytować zasady gramatyczne. Potrafimy nawet pisać przyzwoicie. Brakuje nam jednak wiedzy na temat tego, jak zasady gramatyczne współgrają ze sobą, tworząc całość.

To, co jest tutaj złe, to nie brak znajomości reguł gramatycznych. Problem polega na tym, że nie dano ludziom narzędzi do świadomego i celowego myślenia o gramatyce. Dobrą wiadomością jest to, że ludzie mogą się szkolić do świadomego myślenia o gramatyce. Wiadomość, że ludzie będą nienawidzić, jest jednak taka, że wymaga to czasu i wysiłku. Za dwa tygodnie wrócimy, aby pomóc Ci z poradami i sztuczkami ułatwiającymi cały proces.

Warto poznać i przećwiczyć gramatykę. Istnieje wiele ciekawych materiałów, np polecamy bardzo quizy: quizy z gramatyki angielskiej

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ