Ze względów bezpieczeństwa nowi kierowcy często jeżdżą w tzw. podwójnej obsadzie, w towarzystwie kierowcy bardziej doświadczonego i znającego trasę. Drugi kierowca nie tylko pełni rolę zmiennika, ale jednocześnie udziela cennych porad, pomaga w doskonaleniu umiejętności, uczy zasad i prawa drogowego panującego w danym kraju. Jednak załoga dwuosobowa musi ściśle przestrzegać reguł dotyczących odpoczynku i jazdy, określonych w Rozporządzeniu nr 561/2006. Największe wątpliwości kierowców budzi czas pracy w podwójnej obsadzie, dlatego w tym wpisie postanowiliśmy nieco przybliżyć ten temat.
Na czym polega jazda w podwójnej obsadzie?
Zgodnie z przepisami podwójna obsada zachodzi wówczas, gdy w kabinie kierowcy podróżują dwie osoby zdolne do jazdy. Przed wyruszeniem w trasę obaj kierowcy muszą odebrać 24-godzinny lub 7-dniowy odpoczynek. W trakcie pierwszej godziny obecność drugiego kierowcy jest nieobowiązkowa, lecz musi on dołączyć jeszcze przed upływem tego czasu. Przez kolejne godziny podróży obaj kierowcy muszą obligatoryjnie przebywać w kabinie kierowcy, przy czym obaj muszą być gotowi do prowadzenia pojazdu. Jeśli zatem drugi kierowca opuści pojazd przed końcem podróży, pierwszy kierowca musi kontynuować jazdę zgodnie z przepisami ustanowionymi dla załogi jednoosobowej.
Czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie
Załoga dwuosobowa ma do wykorzystania maksymalnie 30 godzin w trakcie jednej zmiany. W tym czasie obaj kierowcy muszą odebrać przerwę 9-godzinną (w jej trakcie pojazd nie może się poruszać) i każdy z nich może prowadzić pojazd maksymalnie 4,5 godziny jednorazowo i 9 godzin łącznie (10 jeśli podróż odbywa się pomiędzy tygodniowymi odpoczynkami). W praktyce wygląda to tak: pierwszy kierowca prowadzi samochód przez max 4,5 godziny, natomiast drugi w tym czasie pozostaje w dyspozycji. Następnie kierowcy zamieniają się miejscami – pierwszy robi sobie przerwę (w kabinie kierowcy), drugi prowadzi. Maksymalnie po 4,5 godzinach powinna nastąpić kolejna zmiana, a na koniec obaj kierowcy udają się na co najmniej 9-godzinny odpoczynek. Maksymalny czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie wynosi zatem 9 lub 10 godzin, a długość przerwy dziennej niże może być krótsza niż 9 godzin.
Tachograf przy podwójnej obsadzie
Tachograf rejestrujący czas pracy kierowcy powinien uwzględniać stan faktyczny, dlatego kierowcy w trakcie zmiany muszą pamiętać również o zamianie kart w urządzeniu. Tachograf wyposażony jest w dwa sloty – pierwszy (nr 1) służy do zapisu jazdy, natomiast drugi (nr 2) rejestruje odpoczynek i dyżurowanie. Aby urządzenie prawidłowo rejestrowało czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie, kierowca prowadzący musi umieścić swoją kartę w slocie nr 1, natomiast drugi musi włożyć swoją kartę do slotu nr 2 i ustawić opcję dyżuru. Przy zmianie prowadzącego kierowcy zamieniają karty miejscami – należy wówczas pamiętać, że ruch pojazdu jest odnotowywany tylko w slocie nr 1.