Sklepy internetowe zyskują na polskim rynku coraz większą popularność. Społeczeństwo docenia współczesne technologie i możliwości jakie daje nowoczesny rynek. Szansę widzą w tym początkujący przedsiębiorcy, którzy z siecią internetową pozostają za pan brat. Jak jednak postawić swoje pierwsze kroki w tym kierunku? Jak skazać swój biznes plan na sukces jeszcze przed startem? Niestety, nie ma na to jednoznacznej recepty, dowiesz się jednak jak założyć sklep internetowy.
Warto pamiętać, że sklep internetowy to klasyczna firma, prowadzona w nieco innej formie. Konkurencyjność z roku na rok jest niestety coraz wyższa. Wymogi klientów rosną w nieustraszonym tempie, dlatego im później padnie decyzja o założeniu własnego sklepu, tym mniejsze szanse na wybicie się ponad pomysły czyhających rywali.
Na początku projekt
Internetowa platforma sprzedażowa musi być dobrze przemyślaną, mądrą i świadomą decyzją. Nie warto w tym miejscu stronić od pomocy specjalistów – w wielu przypadkach jest to wręcz nieuniknione. Nowo powstały sklep powinien spełniać takie same normy, jak współczesne strony internetowe:
- musi być stabilny, działać o każdej porze dnia i nocy
- powinien być responsywny i dopasowywać się rozdzielczością nie tylko do komputerów, ale również urządzeń mobilnych
- szata graficzna nie może być przytłaczająca
- nawigacja nie powinna sprawiać problemu ani doświadczonym, ani tym mniej doświadczonym internautom
Asortyment sklepu
Jego rozmieszczenie na platformie również musi być odpowiednio przemyślane, aby każdy produkt miał szansę zostać zauważony przez potencjalnego nabywcę. W przypadku sklepów stacjonarnych jest to nieco łatwiejsze. Metodyka ekspozycji asortymentu rządzi się bardzo jasnymi i z góry określonymi, sprawdzonymi metodami. W przypadku e-commerce nie znajdziemy miejsca na niższe i wyższe półki cenowe bądź jakościowe. Tu więc klucz do sukcesu stanowi odpowiednia kategoryzacja.
Na sklep internetowy trzeba patrzeć zarówno pod kątem marketingowym, jak i biznesowym oraz technologicznym. Inwestycja wbrew pozorom nie jest niska, dlatego próżno szukać tutaj oszczędności. Większe są natomiast możliwości – dotarcie do szerszego grona potencjalnych odbiorców i niższe koszty utrzymania chociażby ze względu braku konieczności utrzymywania lokalu, jak ma to miejsce w przypadku sklepów stacjonarnych. Jak widać, sklep e-commerce może być dobrym pomysłem na samozatrudnienie, ale żaden biznes nie jest pewny.